Azië trip - Bangkok

9/2 ~ 13/2

Vrijdag & zaterdag

Ik vloog vanaf Schiphol naar Dubai daar overstappen naar mijn vlucht naar Bangkok. Daar kwam ik 10 februari rond 1uur ‘s middags hun tijd aan. Ik had helaas de verkeerde rij bij de douane. Dus het duurde echt veel langer dan nodig.

Op het vliegveld werd een taxi geregeld en samen met 2 Engelse meiden die ook meegaan op de trip naar het hotel gebracht. Luxe hotel maar wel beetje apart. De badkamer is toegankelijk vanaf het balkon en het is een everything wet shower. Wat je letterlijk moet nemen want alles was nat, oeps!

Met dezelfde twee meiden: Kate en Sabrina opzoek gegaan naar een simkaart en daarna ben ik naar de spa gegaan voor een pedicure. De voetjes moeten er wel goed uitzien in de slippers…

Ik vond het wel weer mooi geweest, om 9 uur naar bed gegaan waarna ik om 3 uur ‘s nachts klaarwakker was en naar het plafond kon staren.

Zondag

De eerste dag in Bangkok. Vandaag is de dag dat de groepsreis start maar eigenlijk is het gewoon aankomstdag. We werden pas ‘s avonds verwacht voor het diner dus weer op pad met Kate en Sabrina. Eerst ergens ontbeten en toen lekker winkeltjes kijken. En van kijken ga je kopen. Maar eerst moet je wel je best doen voor een goede prijs. Ik dacht dat ik die had tot ik daarna bij een ander winkeltje dezelfde broek zag hangen voor minder én daar dus nog van af had kunnen dingen.

‘s middags namen we de taxi naar China Town. Het was gisteren nieuwjaar en dat werd ook vandaag nog volop gevierd. Overal muziek, optredens en versiering. Een boel winkels waar je echt alles kan kopen wat je online bij ome Ali besteld en ook heel veel eettentjes. Ik heb mij goed vermaakt!

Voordat we met de taxi teruggingen zijn we nog gestopt bij de 7/11. Een supermarktje wat echt op elke hoek van de straat te vinden is. Hier een backpackerslunch genuttigd een tosti van 50cent met een flesje drinken. De tosti was minder lekker dan gedacht maar het vulde de maag.

In het hotel teruggekomen was al een groot deel van de groep aangekomen, zo ook mijn kamergenoot, Izzie. Super leuke meid!

‘s avonds met de hele groep wezen eten, er zitten veel Engelsen in de groep maar ook Amerikanen en Duitsers. En nog een Nederlandse! Het was harstikke gezellig en van de 20 gaan we met 18 man nog naar Vietnam. Ik ben even vergeten wie er daarna nog blijven plakken voor Cambodja.

Maandag

De eerste tourdag. Na het ontbijt zijn we in de tuktuks op pad gegaan. Dit was echt geweldig, Mario kart maar dan in het echt! De eerste stop was bij de tempel van Wat Pho. Dit is een liggende boeddha van 46 meter! lang. Zijn buitenkant is gecoverd in goud maar de binnenkant van steen. Het werd anders wel heel duur…

Onze tourguide vertelde over de boeddha’s voor elke dag van de week en welke kleur daar bijhoren. Mijn dag; vrijdag is een blauwe dag.

Na dit bezoekje gingen we naar de rivier toe voor een boottochtje. We kregen informatie te horen over Bangkok en over Thailand. Onze tourguide zong nog een liedje en onderweg stopte er nog een floating market. Een man in een bootje met allemaal eten en drinkwaar en souvenirs. We hebben ook catfish gevoerd en een komodo dragon gespot.

Weer aangekomen aan wal zijn we naar nog een tempel gegaan. Dit was heel bijzonder want het is niet open voor toeristen, we werden hier gezegend door een monnik. We kregen een Lotus bloem wat voor jou staat als mens, een kaarsje en 3 stokjes wierook voor kennis, educatie en meditatie. Je steekt de kaars en wierook aan, zet dit weg en bidt/doet een wens/zit daar in ongemakkelijke stilte om daarna de lotus bloem in een vaas te zetten. Je krijgt dan een gouden papiertje op de voorhoofd wat voor geluk staat. Daarna moesten we met de monnik iets zeggen of zingen om daarna water op ons gesprayd te krijgen, zo werden al mijn zonden weggewassen.

De ervaring was heel interessant en daarna werden we echt gezegend met een gratis ijsje!

‘s avonds zijn we met zijn allen Indisch wezen eten. Wat daarna werd omgebouwd tot karaoke bar, na een paar shotjes deed ik vrolijk mee met Taylor Swift en eindigde we nog met een high school musical nummer. We hebben de avond voortgezet op Khao San road. De grote party straat van Bangkok. Hier hebben we heerlijke buckets vol met cocktails gedronken, meegezongen en gedanst op de muziek en op de barkrukken gestaan. Toen we er klaar mee waren zijn we nog even gestopt om lekker maccie te eten!

Dinsdag

De Mac heeft mij goed gedaan, geen kater! Wel moe, maar we hadden weer leuke dingen te doen vandaag. We begonnen met een Thaise kookcursus. Het eerste recept was een soepje, deze soep staat ook bekend als hangover soep, perfect! Mega pittig maar gelukkig extra veel kokosmelk ingegooid dus was het te doen. Het tweede gerecht was pad Thai en toen we die gemaakt hadden was er ook zelfgemaakte peanut saus, HEERLIJK! Het derde en laatste gerecht was curry maar dit was een groepsopdracht en de groepsleiders zouden judgen, ze hebben alleen nog niet verteld wie er gewonnen hebben dus dat laat ik nog wel weten.

Terug bij het hotel gekomen waren we de rest van de middag vrij om nog even te relaxen of de stad in te gaan. Samen met een Nederlands groepsgenootje: Isabel, ben ik naar the grand palace gegaan. Helemaal toeristisch hebben we een tuktuk gepakt. En we zijn niet opgelicht! Ook nog even de prijs omlaag gekregen naar 100 bath ipv 250.

Bij the grand palace hebben we rond gelopen om alles te bekijken. Het is zo bizar hoe mooi het allemaal is, veel goud en glinsteren. We dachten alles gezien te hebben tot we bordjes zagen met grand palace, die kant op. Bleek dat we de tempel hadden bekeken want toen we de hoek omgingen zagen we het echte paleis. Wat ook wel echt het paleis was want het oogde meer als een ‘huis.’ We hebben nog een smoothie gehaald en toen weer terug in de tuktuk naar het hotel. Alle spullen weer gepakt en vertrokken met de nachttrein naar de volgende stap: Khao Sok!

Roadtrip door de USA - Los Angeles

11/3 ~ 17/3

Vrijdag. Na een ontbijt in het hotel pakken we de auto weer in en rijden we verder langs highway 1. Eerst rijden we nog een klein stukje terug. San Simeon is bekend om het stuk strand wat vol ligt met zee-olifanten. En die lagen er echt, alles lag vol! Het waren heel veel kleintjes omdat het broed seizoen was maar er lagen ook een paar van die grote mannetjes tussen. Die zijn echt heel lelijk.

Zoals we naar de zeeleeuwen uren kunnen kijken, hadden we dat ook hier gekund maar wij moeten gauw weer door! We rijden een paar uur tot we in Malibu aankomen, een dure buurt aan de oceaan. De grootste reden dat we hier gestopt zijn is omdat we allemaal Malibu veel te lekker vinden en graag met het bordje op de foto wilde! Daarna lunchen we wat bij chick-fik-a en rijden we door naar ons hotel in Hollywood. We laden de spullen uit en lopen daarna naar de beroemde Hollywood boulevard met alle sterren. Die weg is bizar lang en een heleboel mensen kennen wij niet. Maar een boel ook wel! We zijn een stuk verder van ons hotel gelopen dan gedacht, we regelen een Uber en rijden weer terug.

Zaterdag. De wekker gaat vroeg want we willen naar de observatory hiken. Aangezien het lekker weer is en weekend willen we vroeg heen voor een gratis parkeerplek. Die zijn erg schaars in Los Angeles. We halen eerst ontbijt bij de Mac en rijden dan gelijk door, het is rond 0900 als we aankomen en het is al overvol met auto’s. Maar wij hebben mazzel! Er rijdt net iemand weg en daar past onze grote auto met gemak in. Ondanks dat het file parkeren is.

We eten ons ontbijt op in het zonnetje, het begint al goed op te warmen, heerlijk! Daarna beginnen we aan de tocht. Het is een korte hike maar erg stijl, in het brandende zonnetje dus best pittig. Of wij zijn gewoon niks gewend, kan ook. Boven zien wij een mooi uitzicht op de Hollywood letters, die zijn dus eigenlijk best klein. We bekijken ook nog even de observatory zelf, dit gaat vooral over de sterren en hoe de zon en aarde werkt, dus heel veel interesse hebben wij niet. Heerlijk nog even buiten in het zonnetje zitten en dan weer naar beneden. Die wandeling gaat stukken beter!

In het park eten we nog een ijsje en spelen we een potje Qwixx. Als het ons echt te warm begint te worden stappen we de auto weer in, lekker de airco aan!

De volgende stop is een van de hoogtepunten van de reis en ik denk dat ciska het daarmee eens is. We hebben al heeeel veel grey’s anatomy gezien deze reis maar nu gingen we echt iets tofs doen. Het ziekenhuis waar delen zijn opgenomen bekijken. Het is een werkend bedrijf waar dagbehandelingen nog worden gedaan dus we besloten in het weekend te gaan om zo min mogelijk mensen tot last te zijn. Daar aangekomen ziet het dus precies uit als op tv, heel bizar! En we dachten dat het gebouw dicht was, maar klaarblijkelijk was de röntgen nog wel aanwezig en een meneer zei: gewoon naar binnen gaan, dat kan wel. DUS TOEN LIEPEN WE DOOR HET GEBOUW! En er was zoveel herkenning. De brug die uitkijkt over de bergen, de liften, de wachtkamer. En ondertussen dacht ik de hele tijd oh als er bewaker komt hebben we echt helemaal geen goede reden om hier te zijn, maar ondertussen liepen we gewoon stug door natuurlijk… Echte diehard fans, haha!

Nadat we alle foto’s hebben gemaakt, pleun even hebben gebeld om te laten zien waar we waren gingen we naar het volgende bekende punt. Het zebrapad van de late late nightshow.

Lisa heeft er even een dansje overheen gedaan en toen konden we weer door.

We hebben rondgereden door Beverly Hills en gekeken naar de dure huizen waar we nog niet eens een dakpan van kunnen betalen.. Daarna lekker eten bij Chili’s en konden we de dag weer goed afsluiten.

Zondag. Vandaag staat een ander hoogtepunt op het programma, de Warner Bross studiotour. Met een klein golfkarretje werden we over het terrein gereden en zagen we studio’s van de buitenkant. Maar op het terrein hebben ze bijvoorbeeld ook de buitensets. Dus je ineens liep je in een straat in New York, dat word dan helemaal omgetoverd door de decoratie mensen tot de set dat past bij hun film/serie en daardoor lijkt niks hetzelfde op het scherm maar is het dus eigenlijk wel. Heel bizar! We zagen ook de friends fontein, de dorpsplaza van gilmore girls en hebben de set gezien van All America, een nieuwe serie. Je mocht nergens aankomen omdat het dus gebruikt wordt en als je iets veranderd kan het dus gek eruit zien in de serie. Natuurlijk stond Nina met dr grote voeten per ongeluk op het tapijt. Maar ik had schone schoenen, dus schade viel hartstikke mee. Hierna gingen we naar een studio wat ze helemaal hebben ingericht als museum met oude set stukken. Zo hebben we op de set van Friends gezeten en van de Big Bang Theory. Ook hadden ze Harry Potter stukken staan en wat van de superhelden films maar die ken ik niet. We hebben een superleuke ochtend gehad en zijn toen met de auto doorgereden naar de outlet mall. Lekker gewinkeld, want we moeten wel met te veel bagage terugkomen ofcourse. We hebben wat gegeten bij de Olive Garden omdat Lisa jarig was en daarna zijn we naar ons laatste hotel gereden in Santa Monica. Lekker 3 dagen strand!

Maandag. We hebben eindelijk uitgeslapen! We werden rond half tien wakker hebben onze bikini aangedaan. Ontbijtje gehaald bij de Starbucks en zijn vertrokken naar het strand wat op steenworp ligt van het hotel, heerlijk! Lekker genoten van de zon tot een uurtje of 4 en daarna rondje over de pier gelopen. Ze hebben hier een heel pretpark opgebouwd en er was ook een Arcade met muntjes machine! Maar we besloten wijs om daar geen gebruik van te maken. Anders hebben Ciska en ik ècht een gokprobleem. We zijn terug naar het hotel gewandeld en hebben wat gegeten daarna weer souvenirs shoppen. Echt jammer, onze laatste shotglaasjes gekocht…

Dinsdag. Nog een dagje strand! Rond een uur of 3 trok het helemaal dicht dus hebben we de spulletjes gepakt en zijn we terug naar het hotel gegaan. We hebben ons omgekleed en zijn met de Uber naar venice beach gegaan. Een ander deel strand wat heel bekend is in LA. Het had een boulevard met allemaal winkels vol met souvenirs, dus ook hier weer gekeken. Daarna heerlijk op een terras gaan zitten en cocktails gedronken. Een mooie zonsondergang gezien en daarna met de Uber weer terug.

Woensdag. Je raadt het al, nog een dagje strand! Helaas wel het allerlaatste dagje… Ook het dagje met het meeste zon, het was heeeerlijk warm, geen wolkje en een heel klein briesje wind. Lekker nog even bijgekleurd. Nog eentje keertje een paar potjes Qwixx gespeeld en rond 4 uur weer naar het hotel. Helaas was het laatste uurtje zon iets te veel. Maar het gezegde luidt: vandaag een tomaatje, morgen een chocolaatje. We zullen het zien.

‘ s avonds nog even op pad geweest voor de laatste souvenirs en nog wat dingetjes. We hebben cheesecake gehaald bij de Cheesecake Factory, dat was een prima avondmaaltijd vonden wij. En in het hotel zijn we aan de rot klus begonnen, de rotzooi uitzoeken, opruimen en onze koffers weer inpakken.

Volgende en laatste stop: Amsterdam.

Roadtrip door de USA - San Francisco

Maandag. Het is niet ver meer naar San Francisco dus we doen lekker rustig aan ‘s ochtends even ontbijtje via de drive try bij de Starbucks, wilde ciska graag, haha! Onderweg stoppen we nog bij een groot meer en daarna rijden we verder. Al gauw zien we San Francisco liggen, zo een leuke stad met allemaal leuke huisjes! Maar dat rijden door de stad, dat is wel weer even wennen. Gelukkig komen we veilig aan! We slapen de komende nachten in een hostel, echte reizigers accommodatie en het paste beter in ons budget. Als we onze koffers hebben neergezet en de bedden hebben opgemaakt pakken we al het vuile was en gaan we naar de wasserette. Zo een ding wat je altijd in films ziet. Terwijl de was draait lopen we een rondje door de buurt, zoveel te zien! We brengen het wasgoed weer terug en gaan daarna op stap ergens te eten. Het wordt de Cheesecake Factory bij union square, een hele duur winkelgebied. Maar die cheesecake, overheerlijk! Net iets meer gegeten dan goed voor ons was.

Dinsdag. Lekker bijtijds wakker, we lopen buiten de totaal verkeerde kant op, zo een hekel aan toerist zijn en niet gelijk de stad kennen… We passen dus onze plannen aan. We lopen richting de Golden Gate Bridge, langs het strand. Wat een bizarre brug! Je kan er overheen lopen maar dat is echt 4 kilometer ofzo dus dat slaan we over. We gaan op het strand zitten met uitzicht op de brug. Dit strand word volop gebruikt door de honden uitlaatservice dus we keken steeds wat minder naar de brug, haha! In de oceaan zagen we ook allemaal zeehonden, echt leuk! We pakken daarna de bus richting fishermanswharf waar we ontbijten/lunchen en genieten van de zon. Daarna naar misschien wel het hoogtepunt van de reis, de zeeleeuwen kade! Je hoorde ze al van verre en ze lagen lekker te genieten in de zon. Ik kan er uren naar kijken dus we hebben er even heerlijk gezeten. Daarna naar het volgende toeristische punt, de cable car. Een rondje meegereden en uitgestapt bij China town, een rondje gelopen en wat lekkers gekocht bij de supermarkt. De bus weer teruggepakt naar het strand en daar gepicknickt. Er stond super veel wind ondertussen dus we hielden het gauw voor gezien en zijn teruggegaan naar fishermanswharf voor het avondeten. Aan het strand dus lekker fish en chips gegeten en daarna met de bus terug naar het hostel.

Woensdag. Nog een volle dag in San Francisco, deze stad is echt heel leuk! We pakken de bus naar de pier en halen ontbijt bij de Starbucks. Daarna boorden we de Ferry naar Alcatraz, een eiland in het midden van San Francisco, hier heeft tot 1963 een zwaar bewapende gevangenis gezeten wat nu een museum is geworden, heel interessant! We hebben een audiotour gedaan waarin ze vertelde over hoe het ging en wat er allemaal gebeurde. Het werd verteld door de oude bewakers en ook oude gevangenen kwamen aan het woord. Na de tour zijn we terug naar de boot gegaan, het was even wachten tot hij ging dus hebben we gepicknickt aan het water. Ook toen zagen we weer een zeehond! Op de boot zagen we geen dieren meer, aan wal zijn we lekker souveniertjes gaan kopen en daarna gaan lunchen. We hebben het plan voor de middag besproken, eerst een aantal kerkjes af lekker cultureel. Daarna met de bus naar de painted ladies. Dit is een blok huizen waar je op uitkijkt en daarachter uitzicht over de stad heb. Dat zicht is dan vooral bekend van de serie full house want op dat veld daarvoor gaan ze picknicken. Dus dat hebben wij ook gedaan! En nog een potje Qwixx gespeeld. De zon begon onder te gaan en het werd dus iets kouder dus hebben de bus naar het hostel gepakt. In onze straat ligt dat stukje met de meeste bochten, helaas was dat zo stijl dat de bus er niet heen kon, maar we moesten het wel even zien. Dus de klim zelf maar gemaakt, even alles uitgezocht en nu kan ik er morgenochtend dus overheen rijden! Nu al zin in!

Donderdag. We gaan San Francisco verlaten, alle spullen inpakken en uitchecken. Bij de auto schrikken we ons rot er ligt allemaal glas naast. Wij bang dat onze ruitjes zijn ingetikt maar het is de auto van de buren, balen voor hun maar volgens de receptie hadden ze spullen laten liggen… Wij gaan gauw weg voordat de criminelen terugkomen voor onze auto. We rijden dusover Lombardstraat eerst heel stijl omhoog en daarna met allemaal scherpe bochtjes naar beneden, 5 mph dus is helemaal niks, maar anders vlieg je echt uit de bocht. Daarna rijden we door naar het volgende toeristische punt, de Golden Gate Bridge. We eten hier een ontbijtje en doen nog even een rondje langs de informatie punten, dan kan juf Lisa haar leerlingen weer wat vertellen.

De rest van de dag word een lange rijdag over highway one. Een van de mooiste wegen van Amerika. We rijden het grootste gedeelte langs de oceaan en elke keer als we een stukje verder komen wordt het uitzicht nóg mooier! De oceaan is blauw en het zand lijkt wel wit, heeeel anders dan onze Noordzee. Misschien werkt het weer hier ook mee, het is een stralend zonnetje met een strakblauwe lucht. We stoppen een aantal keer voor het uitzicht en wat foto’s. Een keer zelfs omgekeerd omdat we het uitzichtpunt hadden gemist. Maar het was het zeker waard! Uiteindelijk komen we rond een uur of zes aan bij de tussenstop in San Simeon. We checken in en gaan daarna Mexicaans eten. Vroeg ons bed in want de volgende dag weer vroeg op.

Volgende stop: Los Angeles

Roadtrip door de USA - Las Vegas en Death Valley

2/3 ~ 6/3

Woensdag. We plannen een relaxed ochtendtje, maar omdat we alweer vroeg wakker zijn, zijn we toch lekker op tijd op pad. Eigenlijk wel heel vroeg want we gaan vandaag weer een andere tijdszone in, we krijgen er weer een uurtje bij.

De eerste stop is Valley of Fire, een State Park vol met rotsen in allemaal vormen. Door de natuur gemaakt. Je kan er wandelen maar daar hadden we niet zoveel zin in. We hebben het visitor center bezocht voor wat uitleg, zijn bij de uitzichtpunten wezen kijken en hebben ook nog een rots gezien waarin tekeningen van prehistorie tijd zijn gevonden.

Nog een stop langs de weg want er liep een berggeit en daarna verlaten we het park weer. We rijden door de middle of nowhere, nergens is wat te zien. Tot in de verte ineens een stad opdoemt, Las Vegas! We rijden eromheen en doen een stop bij de Hooverdam hier kan je overheen lopen, als je aan de andere kant bent sta je weer in Arizona. Daarna stappen we weer in de auto voor lunch, een ijsje bij Dairy Queen! En daarna rijden we naar ons hotel, bizar hoe gigantisch luxe dat was. Hij was helemaal goud, had 60 verdiepingen, een casino, zes zwembaden en nog heel veel meer. Het belangrijkste was, onze hotelkamer had een bad, heerlijk! We hebben de koffers achtergelaten en zijn Las Vegas ingegaan, overal lampjes en gezelligheid. Binnengekeken bij een boel hotels, de decoraties zijn echt geweldig! Ook de bekende watershow gezien op het midden van de strip. Daarna zelf even gegokt, netjes een maximaal bedrag afgesproken en op de knoppen geramd. Niks gewonnen, we snapte er weinig van, geef ons maar een muntjes machine.

Donderdag. Ondanks het korte nachtje, stappen we ons bed uit en kleden we ons om in bikini. De weersverwachting is 27 graden, zwembad dagje! Het gaat om 10 uur open, ciska en ik zijn er om 10:30 en het is net de all inclusive van Spanje, alle bedjes overvol! We lopen verder en gaan even kijken wat er achter een muurtje zit. Nóg een zwembad compleet leeg. Waarschijnlijk pas net opengezet. Wij gelijk de beste plekjes uitkiezen, handdoek neerleggen en niet meer opstaan! We blijven tot een uur of 4 liggen, drinken cocktails en genieten van de zon. Daarna gaan we weer klaarmaken voor een avondje casino. Cis en ik willen echt graag een muntjesmachine, die bestaan niet meer in het casino helaas. Maar nog wel in de arcade (kinderspeelhal) dus daar zijn we naartoe gegaan, ter verdediging dit was wel in een casino. Maar voor kinderen dus, dus om 2100 ging het dicht. Wij waren er kwart voor negen, oeps… morgen nog een dag.

We zijn terug naar de strip gegaan en hebben nog wat hotels gezien, daarna was het tijd voor het grote avontuur van ciska en mij. We hebben een gaatje laten piercen in ons oor. Wilde ik al jaren, maar het moet wel met een goed verhaal. Dit laten doen in Las Vegas, is een topverhaal!

We hebben daarna nog cocktails gehaald en wat hotels bekeken.

Vrijdag. Eigenlijk zouden we vandaag al verder reizen maar we hebben nog zoveel tijd over en het weer is heerlijk dus besloten een nachtje bij te boeken. Ook vandaag besteden we grotendeels aan het zwembad. ‘S avonds gaan we weer naar de Arcade, uiteindelijk toch meer geld uitgegeven dan de afgesproken bedrag, maar die muntjesmachine is ook zo leuk! Daarna eten we wat en nemen we de Uber naar een ander hotel, hier gaan we naar een show kijken. American got talent Las Vegas, allemaal acts die hebben meegedaan, sommige waren tweede andere waren winnaars. Maar de acts waren stuk voor stuk vet goed! Heel gaaf om te zien! Daarna gaan we nog even souvenirs shoppen en is het tijd om terug te gaan naar het hotel.

Zaterdag. Voordat we Las Vegas verlaten gaan we nog even op de foto bij het welcome in Las Vegas sign, er stond een rij maar we zijn toeristen dus we gingen het gewoon doen! Daarna rijden we richting de volgende stop, we eten eerst nog ergens ontbijt en tanken de auto vol. We gaan naar de middle of nowhere en daar is tanken 7 a 8 dollar, dat betalen we liever niet natuurlijk… Het is nog een uurtje naar Death Valley, we bezoeken het visitor center. Overal staan waarschuwingen over extreme hitte, in de zomer kan het hier rond de 50 graden worden… gelukkig was het vandaag maar 20 graden, heerlijk reizen in de winter! We stoppen bij een punt wat de laagste punt is onder zeeniveau van Noord Amerika. 85.5 meter. We dachten (heerlijk blond) dat Nederland vast veel lager lag, want als er wat gebeurt komen we onder water, vinger in de dijk gestoken, delta werken enzovoort. Nederland ligt 8 meter onder zee niveau….. Weer wat geleerd. Wij stoppen daarna nog bij een uitzichtpunt en rijden daarna het park uit naar onze slaapplek voor de nacht. We hadden laat geboekt en er was weinig over. Dit motel zag er oud uit, maar de recensies waren oké.. Komen we daar aan staat het helemaal vol met aliens decoratie, echte diehard believers! Maar dat is prima, als we in onze kamer zijn blijkt dat het toilet niet werkt. Ik vermoed dat de klusjesman uiteindelijk een slang heeft weggehaald bij het toilet van de eigenaar zijn huis en die heeft ingesteld want het ging allemaal maar lastig… We zijn daarna gauw gaan slapen want de wekker gaat weer vroeg.

Zondag. 5:40 om precies te zijn, we stappen de auto in en gaan terug naar het park. De reden dat we er zo vroeg moeten zijn is omdat we een paardrijtocht gaan maken. Het is heerlijk weer en wat zijn die beesten toch leuk, lekker even twee uur relaxed op een paard hobbelen en genieten van het mooie uitzicht. Na 2 uur weet ik weer waarom ik niet zo vaak paardrij, ik voel spieren waarvan ik niet wist dat ik ze had, oeps… Na de wandeling stappen we de auto weer in, we stoppen nog bij een uitzichtpunt en daarna bij het welcome bord. We beginnen daarna aan onze rijdag, we hebben nog geen bewuste stop in gedachten. We zijn onderweg naar San Fransisco maar dat is ruim 8 a 9 uur rijden en vinden we toch wat te gek worden. We hebben onderweg even wat gegeten en getankt uiteindelijk een motel in Coalinga dan hoeven we morgen nog maar een kort stukje te rijden.

Volgende stop: San Fransisco!

Roadtrip door de USA - Grand Canyon & Zion

25/2 ~ 1/3

Vrijdag. Alle spullen hebben we op tijd in de auto, we eten ons ontbijtje en gaan dan rijden. Rechtstreeks naar de Grand Canyon is het twee uur, maar wij willen onderweg graag wat zien. We rijden een stuk door de bergen omhoog, we stoppen bij een uitkijkpunt om daarna een stukje over de snelweg te rijden. De volgende stop is sunset crater volcano hier was miljoenen jaren terug een uitbarsting geweest. Er is een natuurpark gemaakt waar je een aantal hikes hebt en een lange scenic drive. We zijn door het park gereden i.p.v. over de snelweg en je zag de omgeving veranderen. Van sneeuw naar droge landschappen. Eenmaal uit het park zijn we doorgereden naar Cameron een dorpje waar een winkel, benzinepomp en hotel gerund wordt door de native Americans. Even rondgekeken, de auto volgegooid en het laatste stukje naar de Grand Canyon gereden. Ons hotel lag aan de andere kant van het park dus tijdens onze route zijn we paar keer uitgestapt om te kijken, zo mooi allemaal! Heel gek om zoiets bekends in het echt te zien.

We hebben de spullen naar het hotel gebracht en zijn daarna weer teruggereden naar het park voor de zonsondergang. Het was echt gigantisch koud! Maar het was een prachtig uitzicht.

Zaterdag. Vandaag gaan we hiken in de Grand Canyon. Je kan een wandeling naar de bodem van de canyon maken maar dat is ons te gortig, wandelaars die dat wel doen blijven daar vaak de nacht slapen. We besloten naar het Ooh Aah point te lopen, 3 kilometer naar beneden dus ook weer 3 kilometer omhoog… het was het wel waard, want je had zo een mooi uitzicht! We hebben er even heerlijk gezeten, even lunch gegeten en na een goede pauze weer omhoog gewandeld. Het ging minder snel, maar we hebben het gehaald! Daarna met de auto nog even gestopt bij Grand Canyon village, souvenirs gehaald en bij het visitor center gekeken, helaas was die dicht.

Daarna weer even bij het hotel gezeten en ‘s avonds nogmaals teruggereden voor de zonsondergang deze keer wel vanaf een ander punt.

Zondag. Tijd om de Grand Canyon te verlaten maar niet voordat we een helikoptervlucht hebben gemaakt. Dit was een aanrader volgens veel mensen dus we hebben het geboekt! De vorige keer dat ik met een helikopter ging kreeg ik megalast van reisziekte, dus ik was een beetje sceptisch… maar met twee reistablettjes en spuugzakje bij de hand ging het gewoon heel goed! Het was een hele mooie vlucht, je vliegt eerst een stukje over het kaibab national forest vol met naaldbomen en dan ineens vlieg je de canyon in. Heel gaaf!

Na de vlucht even bijkomen, koffie gehaald en daarna door naar de volgende plek. Nogmaals door het national park van de Grand Canyon gereden, paar keer gestopt. En daarna de highway weer op. Heel gek in de auto nergens last van qua reisziekte of iets, als we stilstonden gelijk weer misselijk en bleghh voelen. Het tanken was dus niet heel leuk maar hup gauw weer doorrijden. De tweede stop nergens meer last van. Een brug over de canyon gelegd, er was een brug speciaal voor voetgangers en een speciaal voor auto’s. We hebben even rondgelopen, een stukje over de brug gelopen natuurlijk. Daarna weer door naar de volgende stop, we reden over een highway met bizar mooie uitzichten, elke keer als je dacht nou kan niet mooier werd het nog mooier! Allemaal rode rotsen, krappe bochtjes, heerlijk! We kwamen uiteindelijk aan bij horse shoe bend. De Colorado river ligt hier in de vorm van een hoefijzer om een rots heen, mooi om te zien! Lekker veel foto’s gemaakt en genoten van het uitzicht heerlijk! Daarna besloten naar het hotel te rijden, spullen uitgepakt en ergens wat te eten gehaald.

Maandag. Vandaag stond een antelope canyon tour op de planning. Onder begeleiding van een Native American ga je de canyon in en loop je een route. Hij legde van alles uit over het ontstaan en ook liet ie plekken zien die gebruik werden bij bekende dingen, zoals de screensavers van Windows en Mac. Na de tour zijn we nog even souvenirs gaan kopen in Page en daarna in de auto gestapt naar de volgende plek. We kwamen bij de staatsgrens van Arizona - Utah aan dus daar even gestopt voor de foto. En toen weer door, we kwamen aan bij Zion national park, het was echt heel mooi! We hebben er doorheen gereden richting het hotel om de spullen af te geven en zijn daarna nogmaals naar het park gereden. We hebben de scenic loop drive gereden wat mooie uitzichten gaf. Op de terugweg zijn we gestopt bij de supermarkt voor het avondeten en daarna vroeg naar bed.

Dinsdag. De wekker gaat vroeg, we willen de Angels landing hike gaan wandelen, totaal een wandeling van ongeveer 8 kilometer. Het eerste stuk is prima te hiken maar het laatste stuk is spannend, dunne rotspaden en je moet je omhoog trekken aan de ijzeren kettingen.

We begonnen aan de klim, uiteindelijk kwamen we bij een punt wat je zigzaggend omhoog brengt naar het laatste gedeelte. Helaas was dit gedeelte heel stijl en had het een dikke ijslaag erop, mensen die dit wel beklommen hadden spikes onder hun schoenen en die hadden we natuurlijk niet. Maar we waren bijna boven en ik wilde het niet zomaar opgeven. Dus toch geprobeerd. Het zijn 25 bochtjes, bij bocht 3 verloor ik grip en hopsa glijdend op de billen naar beneden, haha! Maar ik kan niet zeggen dat ik het niet geprobeerd heb. Eenmaal weer beneden hebben we de auto gepakt en besloten nog een andere wandeling te doen, een stuk korter en makkelijker. Bij het uitzichtpunt was er een heerlijk zonnetje waar we even een pauze hebben gehouden. Er liepen allemaal bergeekhoorntjes, superschattig! En beneden zagen we ook berggeiten. En we kwamen ook nog herten tegen!

In t dorpje hebben we een ijsje gehaald en souvenirs geshopt, daarna weer lekker relaxed in het zonnetje.

Volgende stop: Las Vegas!

Roadtrip door de USA - Sedona

22/2 ~ 24/2

Dinsdag. De wekker gaat vroeg want we willen bijtijds wegrijden. We ontbijten de gebruikelijke bagels en wafels en pakken dan de auto in. Tucson - Sedona is 3 uur rijden op de snelweg om de bergen heen. Maar wij hebben alle tijd dus nemen de route door de bergen heen. We hebben haarspeldbochten, afdalingen wat lijkt op loodrecht (het is maar 8%) de cactussen worden minder en de bergen worden meer, dan komen de cactussen weer terug en dan rijden we ineens langs een rivier waar geen druppel water meer instaat. Dit uitzicht is echt fantastisch, zo wisselend en mooi! We stoppen onderweg nog bij een mijndorpje maar dat is compleet overgenomen door toeristen en is meer een pretpark geworden. We rijden gauw weer door en eten lunch bij de Wendy’s vanaf daar is het nog 2,5 uur rijden naar Sedona, deze keer wel via de snelweg. Maar als we Phoenix uitrijden is deze snelweg ook een mooie weg, we rijden weer door de bergen en hoe dichterbij we bij Sedona komen hoe roder het uitzicht wordt, tot we in Sedona zijn. Om ons heen alleen nog maar rode rotsen. We maken een stop bij de chapel of the holly cross een kerk in de rots gebouwd. We dachten dat er maar 1 parkeerplek was dus stonden geduldig te wachten onderaan de berg. Tot een vriendelijke Amerikaan ons vertelde dat er boven nog zat plekken waren. Die Amerikaan heeft heleboel karmapunten binnen gesleept omdat wij dus een stuk minder hoefde te lopen.

De chapel was erg klein maar het uitzicht over de stad was mooi. We zijn daarna weer de auto ingestapt naar het hotel. Met ciska even boodschappen gedaan, dat was heel Sedona van plan het was mega druk! In de auto zei ciska dat iedereen natuurlijk voor de winterstop aan het inslaan was, uhm Cis moeten wij dat dan ook niet doen? Maar we gaan ervan uit dat het morgen prima te doen is, ondanks de 6 inch (15cm) sneeuw die ze verwachten.

Woensdag. We worden wakker in een wit Sedona waar de sneeuw lekker blijft vallen. We doen rustig aan en rijden daarna naar een visitorcenter om te vragen wat we kunnen doen op een dag als vandaag. De mevrouw achter de balie keek ons aan alsof we gek waren, want met dit weer moet je gewoon lekker binnenblijven. Ten eerste omdat het koud is, ten tweede omdat de mensen in Sedona niet weten wat ze hiermee aanmoeten dus rijden als gekken en alles op hun gat ligt. Want Sedona heeft ongeveer 1 sneeuwdag per jaar… Stukje wandelen werd het dus niet, de uitzichtpunten langs de weg hadden geen zin want door de sneeuwval was het ook compleet dichtgetrokken. We zijn even naar een winkelplaatsje gegaan waar je lokale producten kunt kopen, met een heerlijk weertje zou het vast heel gezellig zijn maar veel was nu ook dicht.

Terug in de auto het geniale idee bedacht om lekker naar de film te gaan! We moeten toch iets op deze dag. Hij begon pas laat dus we hebben lunch gehaald en zijn bij het hotel gaan zitten. Het zwembad en de hottub was verwarmd dus na de lunch zijn we daar even lekker gaan zwemmen met -1, goed voor de bloedsomloop.

‘S avonds naar de film en daarna was de sneeuw gestopt! Het was opgeklaard en de sneeuw op de rode rotsen gaf een mooi gezicht. Nog even naar een uitkijkpunt gereden voor wat foto’s en toen was de dag toch wel weer goed geslaagd!

Donderdag. Het zonnetje schijnt en er is een strakblauwe lucht het meeste sneeuw op de wegen is al verdwenen. We besluiten om toch te gaan proberen een wandeling te maken, we zien wel hoever we komen. De parkeerplaats staat al helemaal vol dus mochten we een been breken, kan er in ieder geval hulp worden geregeld. De wandeling die we gaan doen heet devil bridge trail. Het uitzicht is prachtig, de rode rotsen liggen nog vol met sneeuw. De wandeling is goed te doen, sommige stukken zijn wat glad maar we houden onszelf overeind. Boven op de rots gekomen zien we de devils bridge al liggen. Dit is een plateau boven het dal en lijkt op een brug. Het is nog een hele klim om daar te komen en de rotsen worden steeds gladder. Op handen en knieën klimmen we verder. Het is het waard, het uitzicht is supermooi en natuurlijk maken we nog de instawaardige foto op de brug.

Dan komt het lastige stukje, naar beneden. Het gaat nog best soepel, sommige stukken geef ik het op en ga zittend naar beneden. We stoppen onderweg nog bij een uitkijkpunt en komen even bij. Je ziet al veel minder sneeuw liggen dan op de heenweg. Rond kwart over twee zijn we weer bij de auto, we hebben ongeveer 8,5 kilometer gelopen. We stoppen bij de Subway voor de lunch en duiken bij het hotel nog even de hottub in. Daarna gaan we op zoek naar informatie over de volgende stop.

Next stop: Grand Canyon!

Roadtrip door de USA - New Mexico en Arizona

18/2 ~ 22/2

Vrijdag. Nadat de auto is ingepakt rijden we naar de McDonald’s. Geen echte roadtrip zonder een ontbijtje daar. Na het ontbijt beginnen we aan de rit van vandaag. We rijden een stuk Route 66. Ondertussen is het historische Route 66 vanwege de aangelegde snelweg.

We stopte onderweg bij de Cadillac ranch, een aantal auto’s in de grond gestoken als kunstwerk. Met een verfbus kon je, je naam erop schrijven. Er lagen er genoeg want mensen kopen het en laten het dan liggen. Dus konden we het mooi even opschrijven. Hierna zijn we doorgereden naar het plaatsje Adrian, het middelpunt van Route 66. Ze hebben letterlijk een lijn over de grond geverfd wat het middelpunt aangeeft. Na dit plaatsje waren we snel bij de grens tussen Texas en New Mexico ook hier weer even gestopt voor de toeristische foto’s. De grensovergang betekende ook weer een tijdsverandering. Om 12 uur Texas uitrijden betekent om 11 uur New Mexico inrijden. Daarna was het een hele lange weg naar onze eindbestemming: Alamogordo. Het was een tweebaansweg met complete leegte om ons heen. BLIJ DAT WE GETANKT HADDEN! Want het duurde echt lang voordat we weer een benzinestation tegen kwamen.

Rond 16:00 kwamen we bij de White Sands aan. Dit is een natuurpark met gigantische witte zandbergen. We waren mooi optijd voor de zonsondergang, mooi plekje gevonden en een kleedje neergelegd. De zonsondergang was mooi, vooral de roze kleuren die daarna volgde! Het gaf echt een bijzonder uitzicht over al dat wit.

Zaterdag. We hebben ontbijt op bed, want de ontbijtzaal is echt ieniemienie. Dat, dat kan in een land waar alles zò groot is… Daarna pakken we alles weer in de auto en rijden we door. We stoppen onderweg bij een pistache farm, hier staat de grootste (neppe) pistache van de wereld. Lekker toeristisch. Onderweg naar het volgende hotel nemen we nog wat backroads. We komen midden in de bergen terecht bij een dorpje wat echt in de middle of nowhere ligt. Met scherpe haarspeldbochten komen we de berg weer uit en vervolgen we onze weg. We rijden over de grens Arizona binnen en komen bijtijds bij ons hotel aan. Het is nog heerlijk weer dus we duiken het zwembad in! En daarna nog even relaxen in de hottub, we bestellen wat te eten en gaan daarna lekker optijd naar bed.

Zondag. Omdat het vandaag een warme dag gaat worden staan we vroeg op voor de hike. Rond negen uur zijn we in Sabina Canyon. We kopen een American the beautiful pass welke ons toegang gaat geven tot heel veel mooie parken! Bij het visitor center vragen we informatie over mooie wandelingen, tevens vragen we om tips voor alle wilde beesten. De everzwijnen, lynxen en beren kan ik wel aan maar de slangen….. Spoiler alert, die zijn we gelukkig niet tegengekomen.

We hebben 8 kilometer gewandeld, het was echt heel mooi! Overal zag je cactussen. De Saguaro cactus is de grootste cactussoort in de VS, maar hij groeit heel langzaam. Echt maar aantal cm per zoveel jaar. Ze kunnen 20 meter groot worden. Tijdens de wandeling begint het erg warm te worden, gelukkig zijn we vroeg begonnen. Na de wandeling stoppen we bij de Walmart voor een picknick lunch en een ijsje, we eten het lekker op bij het zwembad en genieten van de zon.

‘S avonds gaan we uit eten bij de Olive Garden, lekker Italiaans!

Maandag. Vandaag gaan we naar Saguaro nationaal park. Het is opgedeeld in oost en west. En daartussenin ligt de stad Tucson waar we nu zijn. We gaan voor de oostkant, met de auto kan je de scenic loopdrive rijden, tussendoor stoppen we voor een hike. Het gaat deze keer weer helemaal mis want we lopen niet de goede routes. Uiteindelijk eindigen we weer op het juiste pad richting de parkeerplaats. We rijden de scenic loop drive verder en zien mooie uitkijkpunten over de stad. Nadat we het park verlaten rijden we naar Agua Caliente park. We genieten van de zon en spelen twee potjes Qwixx daarna weer richting het hotel voor een lunchpicknick. We bespreken de volgende plannen en boeken een hotel.

Next stop: Sedona.

Roadtrip door de USA - Texas deel 3

15/2 ~ 18/2

Dinsdag. Vandaag een reisdagje, we ontbijten bij het hotel en doen rustig aan om onze spullen te pakken. Rond 11 uur zitten we in de auto. We stoppen onderweg bij de Mac voor een plaspauze en wat te drinken en rijden dan weer door. Lekker uit het raam kijken en heel hard meezingen met slechte muziek, een echte roadtrip!

Eind van middag komen we bij the Big Texan motel aan, een motel helemaal in het wilde westen stijl. Bij het hotel zit ook een restaurant. Het restaurant in bekend om hun giga steak van 72oz. Als hij binnen een uur op is, is hij gratis. Het was ons iets te heftig dus maar gewoon voor de 8oz gekozen. Het was hartstikke gezellig want er waren ook cowboys die live muziek gingen spelen. Ik denk alleen niet dat het de bedoeling was dat er werd meegezongen want ze zijn niet meer teruggekomen…

Woensdag. Een wandeldagje, we gaan naar Paloma Dura Canyon. Bij de ingang besluiten we welke route we willen wandelen, het wordt blauw. We zijn met de auto de canyon ingereden naar het beginpunt van de blauwe route. Wat een grap, we liepen eerst op groen, daarna op blauw maar bleek het, het laatste stukje te zijn… We waren toen bij paars en hebben die maar gelopen, ook erg mooi haha. We hebben daarna de auto weer gepakt en de rest van de loop gereden, tussendoor uitgestapt voor de mooie uitzichten. Echt een prachtig park!

Op de terugweg hebben we wat boodschappen gedaan bij de Walmart, ik had nog een notitieboek nodig en de Walmart heeft dat natuurlijk. Die heeft namelijk alles! Lekker helemaal dood die winkel gelopen, Lisa en Ciska waren me 30 keer kwijt, snapte er niks van hahah.

We hebben daarna een ijsje gehaald en zijn lekker gaan relaxen bij het hotel.

Donderdag. Vandaag een rustdag, even bijkomen van de afgelopen 3 weken volop dingen doen en zien. We hadden Netflix op de tv dus we hebben de dag heerlijk besteed aan Greys anatomy kijken. Tot Lisa ons om 1500 een schop onder ons hol gaf dat we nog even de deur uit moesten.

Probleem was alleen dat de temperatuur van 22 graden naar -6 is gegaan… Steenkoud buiten! We hebben de auto gepakt naar het winkelcentrum, rondgeslenterd en even koffie gedronken. Bij het hotel hebben we nog een keertje bij de Big Texan gegeten en daarna alles weer klaargemaakt om de volgende dag verder te kunnen reizen.

Volgende stop: New Mexico!