Azië trip - Ninh Binh & Hoi An

2/3 ~ 6/3

2/3

Vandaag is een reisdag. Vanaf de boot stappen we over in een bus. We rijden vier uurtjes naar onze volgende overnachting in Ninh Binh. Een stadje midden in het groene gedeelte van Vietnam. En overal waar je kijkt zie je limestone bergen.

We hadden een comfortabel hutje aan de rivier. Met hangmatten op ons balkon. Je raad al waar we de hele middag in gelegen hebben? Het was wel stukje lastiger om eruit te komen, maar ik word er van zelf handig in!

‘s avonds niet zo veel gedaan, we wilde optijd naar bed maar het bleek ineens al half twaalf te zijn..


3/3

Een volle dag in Ninh Binh. Er stond een fietstocht op de planning en hoe positief ik ook gestemd was dat ik ‘s ochtends wel even zou proberen of het lukte kwam groepsleider naar mij toe en zei; ik heb Kong (zo heette de chauffeur) al gezegd dat je met hem rijdt. Hij volgt ons toch om te zorgen dat er het eerste stuk niks gebeurt.

Nou oké, dan niet fietsen maar wel de passenger princess, Woehoe! We reden door de rijstvelden naar de rivier toe waar we overstapte op een roeibootje. Dit zijn van die bootjes waar ze Aziatische mensen met hun voeten roeien, echt zo knap! Denk niet dat hun gauw knieblessure zullen oplopen.. we kwamen langs een boel rijstvelden en limestone bergen, het uitzicht was echt heel mooi! Ook een paar keer door een grot gevaren. Na 1,5 uur werden we weer op de kant gezet voor lunch. Lekker westers een pizza, love it!

Na de lunch stond er voor de groep een hike op de planning naar dragon view point, dit waren allemaal traptreden dus ik had er best vertrouwen in dat met krukken ik best wat hoger zou komen. Maar het stukje naar de trappen toe was al een lange wandeling, dus ook dit was misschien niet het beste idee. Gelukkig wilde Kong mij ophalen en naar het hotel brengen. Ik heb lekker in het zonnetje (die probeert hier eindelijk weer door te komen!) mijn boek gelezen.

‘s avonds hebben we alle spullen weer gepakt en zijn we afgezet op het treinstation. We hebben een 14 uur durende reis naar Hoi An.


4/3

Deze nachttrein is stukken luxer dan die van Bangkok! Helemaal eigen slaapcoupés. Helaas wel nog steeds matrassen zo hard als een plank. Maarja we kunnen niet alles hebben..

De treinrit duurt 14 uur, daarvan slaap ik er ongeveer 8. De andere zes besteed ik aan het lezen van mijn boek en hobbelen met krukken door de trein. Aangekomen in Hoi An stappen we in busjes die ons naar het hotel brengen.

Het is een mooi hotel, we bergen onze spullen op en gaan erop uit voor lunch. Een bahmi van een Miss bahmi herself. Hoe en wat precies weet ik niet maar ze is heel bekend. Het was ook écht een heel lekker broodje! Daarna door naar een tailor. Hier staat Hoi An om bekend, op maat gemaakte kleding. Ik heb een jumpsuit laten maken, hij zit echt perfect! We hebben nog even andere winkeltjes gekeken en toen weer terug naar het hotel. Klaar maken voor een avondje uit.

We begonnen met een lampionnen boottochtje. Hoi An staat bekend om hun lampionnen en lichtjes versiering. Op de boot mochten we onze wenskaars loslaten. Het was net de film tangled. Daarna uit eten en toen de kroeg in. En dat was gezellig! Stukje lastiger met krukken, maar ook daarmee kan je best beetje dansen. Alcohol en met krukken lopen is dan weer niet een al te beste combi. Te veel belast dus de volgende ochtend flink last.


5/3

We mochten een beetje uitslapen, daarna was het tijd voor een boottochtje en een kookworkshop.

Het boottochtje was in ronde bootjes gemaakt van kokosnoot en bamboe. Lekker chill over de rivier. De mannen in het bootje konden hem ook heel snel laten rondgaan. Ik heb dat maar overgeslagen. We hebben ook gevist op krabben, met een hengeltje kregen we ze niet te pakken. Onze bootmeneer pikte er zo eentje op met z’n handen uit het water. Bah!

De bootjes brachten ons naar de kookworkshop. We kregen 3 gerechten. Spring rolls, een Vietnamese taco en beef fried noodles. Met een beetje aanpassingen vond ik alles best lekker te eten! Helaas was het lange staan en het zitten in het bootje wel een beetje to much. Ook was al t vocht in mn been gezakt, het leek wel een olifantenpoot! Dus terug in het hotel gauw mn been omhoog op een kussen. Even uurtje bijkomen en daarna terug naar de tailor om onze kleding te passen. De kleding zat perfect, sommige moesten nog een el wat aanpassen.

De rest van de avond hebben we over de avondmarkt gelopen, paar dingetjes gekocht, lekker cheap geonderhandeld natuurlijk en daarna nog een hapje gegeten en wat cocktails gedronken. We waren optijd terug en gelijk als een blok in slaap gevallen.


6/3

Onze laatste volle dag in Hoi An. ‘S ochtends zijn we lekker naar het strand gegaan. Bij een beachclub dus lekker onze eigen bedjes, bar in de buurt en ook schaduw als t nodig is. Ik heb een poging gedaan naar de zee. Het erin gaan lukte prima, zwemmen ook, eruit gaan was een stuk lastiger. Een reisgenootje heeft me letterlijk uit de zee gesleept, hahahaha!

We hebben lekker geluncht bij de beachclub en daarna door naar het volgende uitje. Lampionnen maken. Lekker crea bea, daar ben ik zo goed in, ahum. Met wat hulp van de mensen daar heb ik echt wel een mooie gemaakt! Hopelijk komt hij veilig thuis.

‘s avonds onze kleding opgehaald en nog de laatste dingetjes gekocht. We hebben met zijn allen nog wat gegeten en nog een heerlijk ijsje gehaald!

In het hotel alles weer ingepakt, morgen naar het vliegveld voor onze laatste plek in Vietnam.


Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!