Azië trip - Phnom Pehn & Kampot

10/3 ~ 13/3

10/3

Vandaag een reisdag naar het volgende en tevens ook het laatste land van deze trip; Cambodja.

We gingen over land de grens over. Eerst een busreis van 3 uur naar de grens waar we ons visum moesten regelen. Wat beetje gek was want je moest extra geld in je paspoort doen want dat verwachten ze. En het is dus geen omkopen meer? Gelukkig ging het verder allemaal prima! Daarna nog 3 uur in de bus richting Phnom Pehn waar onze nieuwe tourleader ons stond op te wachten.

Het hotel was top, gelijk even was weggebracht en daarna bij het zwembad gaan liggen, gekeken naar de zonsondergang. ‘s avonds met z’n allen uit voor het avondeten en daarna nog naar een fancy cocktailbar. We hielden het verder rustig want we hadden nog wel iets last van gisteren…

11/3

Een volle dag in Phnom Pehn, de hoofdstad van Cambodja. En ook een stad met een groot stuk geschiedenis. We gingen vandaag naar de S-21 gevangenis. In de jaren 70 was er een zware dictatuur en zijn heel veel inwoners van Cambodja gestorven. In deze gevangenis zie je de geschiedenis over hoe en wat. Het is echt heel intens om te zien, want overal hangen foto’s van de slachtoffers. Maar ook van overledenen. Op het plein stond ook een monument als nagedachtenis.

Na de rondleiding stapten we weer in de tuktuks en reden we naar onze lunchstop. Eventjes bijkomen voordat we naar het tweede deel van de tour gingen. De killingfield. Als de gevangen geen doel meer hadden werden ze hierheen gebracht en vermoord. Kogels waren te duur dus ze hebben de mensen echt gemarteld. Superzwaar om te zien en door heen te lopen.

We zijn daarna weer terug in de tuktuks gegaan naar het hotel, gelijk het zwembad in gedoken want met 36 graden is het hier flink heet! Gauw even opfrissen en omkleden om lekker hapje te gaan eten en een drankje te doen. Natuurlijk kon ook vanavond de karaoke niet ontbreken! Na de karaoke nog even naar de club gegaan, niet het handigste idee want de krukken gaan nog steeds waar ik ga. Maar oké probleem voor morgen…

12/3

De wekker ging vroeg. 6:45 en ik was uur of 4 thuis. Dit wordt een pittig dagje.. Gelukkig konden we eerst even bijslapen in de busreis van 3 uur.

We zijn onderweg naar Kampot. We chillen in de middag aan de rivier. Daar doen we een rondje kajakken wat echt mega slecht ging. Kate en ik waren niet een goed team, echt belachelijk vaak de bosjes ingevaren!

Na het kanoën in de hangmat gelegen, lekker mijn boek uitgelezen en verder helemaal niks! We hebben daar de zonsondergang gekeken en lekker avondgegeten om daarna met tuktuks naar ons hotel te worden gebracht.

‘s avonds lekker bij het hotel gebleven, we hebben een quiz gehouden en zijn niet laatste geworden! Met andere woorden, we hebben dus ook gewonnen hahaha!

13/3

Een volle dag in Kampot. Kampot is vooral bekend van de pepers die ze er kweken, dus stond er vandaag een bezoekje aan een peperplantage op de planning. Echt heel grappig om te zien dat ze van 1 peper 3 verschillende dingen maken.

We mochten ook proeven, heb netjes een paar geprobeerd daarna stond toen m’n mond zo erg in de fik dat ik de rest maar aan mij voorbij heb laten gaan. We gingen op de plantage ook een kookworkshop volgen. Echt een typische Vietnamese gerecht gemaakt, ik was geen fan. Daarnaast ook lekker steak stir fry, wel fan van. En als toetje eigengemaakte ijs. Zonder peper gelukkig.

Terug in het hotel waren we even paar uurtjes vrij, lekker aan het zwembad gelegen beetje aan de kleur werken want nog maar precies een week voor ik weer thuis ben!

‘s avonds hebben we een sunsetcruise gedaan. Lekker relaxed op een bootje naar de omgeving kijken, drankje erbij en muziekje aan. Perfect! We zijn lekker uit eten geweest en daarna nog poolfeestje in het hotel. Feest!