Roadtrip door de USA - Grand Canyon & Zion

25/2 ~ 1/3

Vrijdag. Alle spullen hebben we op tijd in de auto, we eten ons ontbijtje en gaan dan rijden. Rechtstreeks naar de Grand Canyon is het twee uur, maar wij willen onderweg graag wat zien. We rijden een stuk door de bergen omhoog, we stoppen bij een uitkijkpunt om daarna een stukje over de snelweg te rijden. De volgende stop is sunset crater volcano hier was miljoenen jaren terug een uitbarsting geweest. Er is een natuurpark gemaakt waar je een aantal hikes hebt en een lange scenic drive. We zijn door het park gereden i.p.v. over de snelweg en je zag de omgeving veranderen. Van sneeuw naar droge landschappen. Eenmaal uit het park zijn we doorgereden naar Cameron een dorpje waar een winkel, benzinepomp en hotel gerund wordt door de native Americans. Even rondgekeken, de auto volgegooid en het laatste stukje naar de Grand Canyon gereden. Ons hotel lag aan de andere kant van het park dus tijdens onze route zijn we paar keer uitgestapt om te kijken, zo mooi allemaal! Heel gek om zoiets bekends in het echt te zien.

We hebben de spullen naar het hotel gebracht en zijn daarna weer teruggereden naar het park voor de zonsondergang. Het was echt gigantisch koud! Maar het was een prachtig uitzicht.

Zaterdag. Vandaag gaan we hiken in de Grand Canyon. Je kan een wandeling naar de bodem van de canyon maken maar dat is ons te gortig, wandelaars die dat wel doen blijven daar vaak de nacht slapen. We besloten naar het Ooh Aah point te lopen, 3 kilometer naar beneden dus ook weer 3 kilometer omhoog… het was het wel waard, want je had zo een mooi uitzicht! We hebben er even heerlijk gezeten, even lunch gegeten en na een goede pauze weer omhoog gewandeld. Het ging minder snel, maar we hebben het gehaald! Daarna met de auto nog even gestopt bij Grand Canyon village, souvenirs gehaald en bij het visitor center gekeken, helaas was die dicht.

Daarna weer even bij het hotel gezeten en ‘s avonds nogmaals teruggereden voor de zonsondergang deze keer wel vanaf een ander punt.

Zondag. Tijd om de Grand Canyon te verlaten maar niet voordat we een helikoptervlucht hebben gemaakt. Dit was een aanrader volgens veel mensen dus we hebben het geboekt! De vorige keer dat ik met een helikopter ging kreeg ik megalast van reisziekte, dus ik was een beetje sceptisch… maar met twee reistablettjes en spuugzakje bij de hand ging het gewoon heel goed! Het was een hele mooie vlucht, je vliegt eerst een stukje over het kaibab national forest vol met naaldbomen en dan ineens vlieg je de canyon in. Heel gaaf!

Na de vlucht even bijkomen, koffie gehaald en daarna door naar de volgende plek. Nogmaals door het national park van de Grand Canyon gereden, paar keer gestopt. En daarna de highway weer op. Heel gek in de auto nergens last van qua reisziekte of iets, als we stilstonden gelijk weer misselijk en bleghh voelen. Het tanken was dus niet heel leuk maar hup gauw weer doorrijden. De tweede stop nergens meer last van. Een brug over de canyon gelegd, er was een brug speciaal voor voetgangers en een speciaal voor auto’s. We hebben even rondgelopen, een stukje over de brug gelopen natuurlijk. Daarna weer door naar de volgende stop, we reden over een highway met bizar mooie uitzichten, elke keer als je dacht nou kan niet mooier werd het nog mooier! Allemaal rode rotsen, krappe bochtjes, heerlijk! We kwamen uiteindelijk aan bij horse shoe bend. De Colorado river ligt hier in de vorm van een hoefijzer om een rots heen, mooi om te zien! Lekker veel foto’s gemaakt en genoten van het uitzicht heerlijk! Daarna besloten naar het hotel te rijden, spullen uitgepakt en ergens wat te eten gehaald.

Maandag. Vandaag stond een antelope canyon tour op de planning. Onder begeleiding van een Native American ga je de canyon in en loop je een route. Hij legde van alles uit over het ontstaan en ook liet ie plekken zien die gebruik werden bij bekende dingen, zoals de screensavers van Windows en Mac. Na de tour zijn we nog even souvenirs gaan kopen in Page en daarna in de auto gestapt naar de volgende plek. We kwamen bij de staatsgrens van Arizona - Utah aan dus daar even gestopt voor de foto. En toen weer door, we kwamen aan bij Zion national park, het was echt heel mooi! We hebben er doorheen gereden richting het hotel om de spullen af te geven en zijn daarna nogmaals naar het park gereden. We hebben de scenic loop drive gereden wat mooie uitzichten gaf. Op de terugweg zijn we gestopt bij de supermarkt voor het avondeten en daarna vroeg naar bed.

Dinsdag. De wekker gaat vroeg, we willen de Angels landing hike gaan wandelen, totaal een wandeling van ongeveer 8 kilometer. Het eerste stuk is prima te hiken maar het laatste stuk is spannend, dunne rotspaden en je moet je omhoog trekken aan de ijzeren kettingen.

We begonnen aan de klim, uiteindelijk kwamen we bij een punt wat je zigzaggend omhoog brengt naar het laatste gedeelte. Helaas was dit gedeelte heel stijl en had het een dikke ijslaag erop, mensen die dit wel beklommen hadden spikes onder hun schoenen en die hadden we natuurlijk niet. Maar we waren bijna boven en ik wilde het niet zomaar opgeven. Dus toch geprobeerd. Het zijn 25 bochtjes, bij bocht 3 verloor ik grip en hopsa glijdend op de billen naar beneden, haha! Maar ik kan niet zeggen dat ik het niet geprobeerd heb. Eenmaal weer beneden hebben we de auto gepakt en besloten nog een andere wandeling te doen, een stuk korter en makkelijker. Bij het uitzichtpunt was er een heerlijk zonnetje waar we even een pauze hebben gehouden. Er liepen allemaal bergeekhoorntjes, superschattig! En beneden zagen we ook berggeiten. En we kwamen ook nog herten tegen!

In t dorpje hebben we een ijsje gehaald en souvenirs geshopt, daarna weer lekker relaxed in het zonnetje.

Volgende stop: Las Vegas!

Kathinka

Geweldig wat jullie meemaken
Straks hebben jullie extra koffer nodig voor al die souvenirs.