The Outback

Lieve bloglezers,

We zijn alweer bijna aan het einde van onze reis. De vorige blog was geëindigd in Cairns, vanuit daar vlogen we naar Alice Springs.

Alice Springs 13 maart - 15 maart

Na een vlucht van 2 uurtjes en een gratis ontbijt, #backpackerslife.. Kwamen we aan in Alice Springs we namen de shuttle naar het hostel en hebben daar onze spullen gedropt en zijn boodschappen wezen doen. Daarna ingechekt en bij het zwembad gelegen, de volgende dag hebben we ook weinig anders gedaan dan boodschappen en liggen bij het zwembad. Het was gewoon te warm voor iets anders, daarnaast had Alice Springs weinig anders te doen, haha! Ons laatste avondje hebben we al onze spullen gepakt en ons klaargemaakt voor zes dagen outback!

The Outback 15 maart - 20 maart

'S ochtends vroeg werden we opgehaald, na een stop bij de supermarkt omdat iedereen toch echt minimaal twee liter water moest hebben. Daarna konden we door! Het was een lange rit en er was weinig te zien. Onderweg zijn we nog een aantal keer gestopt voor plaspauzes, benzine, benen strekken etc. Rond twee uur kwamen we in ons kamp aan, we hebben geluncht en zijn daarna weer in de bus gestapt op baar de Uluru. Dé bekende rots van Australië, helaas was het met 42 graden te warm om er omheen te lopen, dus hebben we een aantal plekken bezocht en kregen we uitleg over de aboriginals, hun cultuur, hun regels en hoe ze leefde, heel interssant! We zijn ook nog gestopt bij het informatiecentrum waar heel veel persoonlijke verhalen stonden, heel interessant! Hierna zijn we doorgereden naar de lookout spot waar we de zonsondergang konden bewonderen, echt supermooi! Daarna terug naar kamp, eten, douchen, nog even praten en daarna klaarmaken om te gaan slapen. We hoefde geen tent op te zetten want we sliepen in een swag. Dit is een slaapzak van tentstof met een matje erin, thats it. Dus niet mega chill, want alle slangen, dingo's, schorpioenen en spinnen konden je grijpen. Dit betekende dat mijn eerste nacht niet heel relaxed verlopen was. Sowieso werden we om vier uur(!) wakker gemaakt en moesten we om vijf uur in de bus zitten. Dag twee was begonnen! We gingen naar kata tjuta waar we een 3 uur hike hebben gedaan, maar wat was het mooi! De zon die opkwam, tussen al die hoge rotsen lopen, ik met mijn 1,82 voelde mij plots heel erg klein... En het uitzicht, zo mooi! Na onze hike zijn we nog naar de lookout gegaan waar je de hele kata tjuta kon zien en daarna nog voor de laatste keer naar de Uluru. Terug op het kamp hebben we gelucht, de spullen gepakt en zijn we doorgereden naar ons volgende stop, kings canyon. We kwamen hier eind van de middag aan en zijn gelijk het zwembad in gedoken! Bloedheet in de outback. Na het zwemmen was het tijd voor het avondeten en toen naar de zonsondergang wezen kijken. We hebben nog een poosje bij het kampvuur gelegen, naar de prachtige sterrenhemel gekeken en toen weer klaargemaakt voor bed. Nacht twee was ik zo moe dat ik zo vertrokken was, gelukkig! Want dat betekende dat we niet door hebben gehad dat er naast Daniëlle eerst een slang kroop en daarna nog een dingo stond. Shit. Ook was het weer een kort nachtje en stonden we rond half vijf op. Dag drie stond in het teken van de Kings Canyon hike. En die was heftig. Eerst die hele rots opgeklommen die mij duidelijk heeft gemaakt dat ik toch echt iets aan mijn conditie moet doen, oeps.. Maar de wandeling was prachtig! Het uitzicht was echt adembenemend, zoveel om te zien! Supermooi! Na de wandeling was het weer tijd om terug te gaan naar het kamp, spullen pakken en door naar het volgende kamp. De rit was een stuk langer, we zijn onderweg gestopt bij het laatste roadhouse van het Northern Territory, iets gedronken en gebruik gemaakt van het zwembad. We verbleven de nacht op de grens van NT en SA en weer brachten we de nacht door in een swag, ik begin er al helemaal aan te wennen! Ook mochten we 'uitslapen' tot zeven uur. Daarna zijn we over de grens gegaan en waren we in South Australia. We zijn doorgereden naar Coober Pedy. Dit is een mijnstad in Australië waar ze heel veel opal stenen vinden, daar staan ze om bekend. Ook is dit stadje bekend omdat ze hier alle huizen in bergen bouwen, ze leven dus ondergronds. Dit doen ze omdat het anders veel te heet word en in de rots het een constante temperatuur blijft. Ons hostel was ook gebouwd in een rots, supergrappig om te zien. Bij aankomst zijn we gelijk naar het museum gegaan voor een rondleiding, ze hadden een huis nagebouwd en eronder was een mijn die we mochten bekijken. Na het museum bezoek zijn we door het dorpje gereden en naar het zwembad gegaan. Terug in het hostel kregen we pizza en hebben we de zonsondergang bekeken. Daarna zijn we met zijn allen in de bus gestapt en naar de drive in cinema gegaan. Geen idee hoe de film heette, iets met de Chinese muur, rare beesten en Matt demon (schrijf ik dat zo?) speelde erin. Maar het was wel superleuk! Relaxed op onze swags liggen, groot scherm, sterrenhemel boven ons, perfecte avond! En we mochten vanavond weer in een hostel slapen, heerlijk normaal bed, kussen, superfijn! Dus na een goede nachtrust konden we er weer tegen aan, we gingen nog op bezoek bij een kangoeroe opvang, twee vrijwilligers zorgde voor kangoeroes, vier grote en een aantal joeys. En wat zijn die joeys lief!! Daarna gingen we verder naar onze laatste slaapplek in Flinders Ranges. Dit was wel een plek 400 kilometer verderop, als het niet meer was. En waar je in Europa nog andere auto's kan bekijken en de omgeving veranderd, gebeurt dat in de outback dus niet! Als ik aan het eind niet het bordje had gezien dat we nog maar 10 km moesten was ik hem geflipt. Dessert madness word het wel genoemd, ik kan niet geloven dat er vrachtwagenchauffeurs zijn die vrijwillig van a naar b rijden in de outback om dan dezelfde weg weer terug te rijden! Maar we kwamen eindelijk aan bij het tankstation en daarna hebben we ergens gegeten. Voordat we doorreden naar onze slaapplek. Potje darts met z'n allen gespeeld en toen was het wel weer laat genoeg voor bed. Onze laatste dag was aangebroken, we hebben een kleine hike gedaan door de flinders Ranges, kregen nog uitleg over hoe de Uluru en kata tjuta nou tot stand zijn gekomen en zijn daarna doorgereden naar adelaide. Onderweg nog gestopt bij een pink salt Lake, door de regen was hij niet heel pink meer, maar toch erg mooi! En toen nog een klein stukje door tot adelaide. We kwamen bij ons hostel rond 5 uur eind van de middag aan en zijn daarna met een gedeelte van de groep pizza gaan eten.

Zes dagen in de outback, wát een ervaring! Soms zag je uren niks, soms drie auto's achter elkaar. Of een huis helemaal alleen. De 'supermarkt' was 60 kilometer verderop. Om de zoveel kilometer heb je een noodtelefoon omdat je eigen mobiel geen service heeft. Midden op de rijbaan is ook een landingsbaan gemaakt voor het geval iemand met spoed naar het ziekenhuis moet worden vervoerd. Soms zie je kangoeroes maar die waren meer dood dan levend. Ja de outback, een van de hoogtepunten van deze reis. We hebben slangen, kangoeroes, emu's, schorpioenen en spinnen gezien. We zijn niet gebeten, geen zonnesteek opgelopen en (bijna) geen last van dessert madness gehad. We hebben het gedaan en het was supervet!

Zoals gewoonlijk is deze blog weer veel te lang geworden, maar ik hoop dat jullie een goed beeld hebben kunnen krijgen van deze geweldige trip! Mocht je ooit naar Australië gaan, sla de outback dan zeker niet over. Het is het waard, geloof mij! Voor de mensen die een nog beter beeld willen hebben, foto's staan op Facebook! Zodra ik weer een laptop heb zal ik ook wat foto's op de blog erbij zetten.

Xxx vanuit Australië

Nina

Reacties

Reacties

thamara

Ik herken dat hoor, ik ging vanmorgen met Chrishna en Manon door de polder naar Heemskerk daar krijg ik al last van polder madness en totaal de richting kwijt.

thamara

Dat herken ik wel hoor, woestijn madness, ik ben vanmorgen met Chrishna en Manon door de polder naar Heemskerk gereden, gelijk last van poldermadness en volledig mijn richting kwijt.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!