Bali!

Lieve bloglezers,

Hier een blog over mijn twee weken vakantie op Bali met mijn allerliefste vriendinnetje Lisa!! Even een break van mijn au pair leven in Darwin, eventjes een break van Australië, gewoon heerlijk twee weken een ander land ontdekken!

Zondag 25 juni
De wekker ging om 3:45 en om 4:30 zat ik met het hele gezin in de taxi. Op het vliegveld hebben we ingechekt en nadat we door de douane waren een koffie gehaald en bananenbread als ontbijt gegeten, daarna wachten bij de gate. De vlucht ging goed, bizar dat het maar 2 uur was als je bedenkt dat de vlucht Darwin-Sydney 5,5 uur is…
Gelijk door de douane, mijn bagage opgehaald en mijn chaffeur opgezocht die mij naar het hotel zou brengen. Erg bizar dat ik nu in hetzelfde land als Lisa was en ik haar bijna echt zou zien! Bij het hotel aangekomen ingecheckt en de medewerker bracht mij naar mijn kamer, waar hij rustig op de deur klopte: ‘excuse me miss Lisa’ begon ik gewoon te worden: “LISA WORDT WAKKER, IK BEN HET, DOE OPEN!” De meneer voelde zich erg ongemakkelijk toen ik en Lisa elkaar zo een beetje doodknuffelde!! WAUW! Wat superfijn om Lisa te zien in dit land, dat we samen gaa ontdekken! We hebben bijgeklets, ontbijt gegeten en zijn Seminyak gaan ontdekken. De winkeltjes, het strand, ergen geluncht en nog meer bijgeklets. Het voelde alsof we elkaar een week geleden nog hadden gezien in plaats van 10 maanden! ’s Middags nog bij het zwembad gelegen en daarna klaar gemaakt voor een etentje in het restaurant. De eerste dag was al helemaal top!

Maandag 26 juni
We gaan Seminyak verlaten, om 11 uur checken we uit en wachten we op onze chauffeur. De eerste stop was de Tanah Lot tempel. Het was erg toeristisch en druk. Deze tempel lag in het water en als het vloed was dan kon je ernaartoe lopen, helaas was dat niet zo. De tempel zelf zag er ook op het water erg mooi uit. Doordat er veel aziatische toeristen waren, voelde Lisa en ik ons net bekende Nederlanders. Iedereen wilde met ons op de foto, of hun kind moest met ons op de foto, waarom? Geen idee. Hun Engels was niet goed genoeg om ons dat uitteleggen. Maar wij staan bij onbekende Aziaten op Facebook.
Onze tweede stop die dag was de Taman Ayun tempel. Midden in de stad lag deze tempel maar hij was minder drukbezocht. De tempel zelf was dicht maar omdat het een open tempel is kon je er wel om heen lopen en bekijken. Na dit bezoekje zijn we de auto ingestapt en naar ons hotel in Ubud gereden. Ondanks dat google maps maar twintig minuten zei was het door het drukke verkeer toch wel bijna een uur! Aangekomen bij het hotel ingechekt en het zwembad ingedoken, daarna douchen en een restaurantje gezocht voor ons diner. Ook dag twee, was een groot succes!

Dinsdag 27 juni
Een rustig dagje in Ubud, uitslapen, ontbijten en bedenken wat we gaan doen. We gaan wisselen van kamer dus mogen we onze spullen achterlaten bij de receptie daarna gaan we op pad. We zitten op een goed gelegen locatie dus we besluiten maar een stukje te gaan lopen. We beginnen bij de Ubud market, heel veel stalletjes met heel veel dezelfde spulletjes. We onderhandelen wat af en komen terug met wat souvenirtjes en kledingstukken. Daarna is het tijd om geld te wisselen, want dat was op. Op de terugweg liepen we langs een DQ, voor de bloglezers die mij al volgen sinds mijn Amerika avontuur. DQ is degene die heerlijk ijsjes (blizzards) verkoopt, dus in plaats van een goede lunch heb ik ijs als lunch gegeten. Ach! Na de lunch zijn we naar Ubud Palace gelopen, dit is een plek waar ze vaak de traditionele Balinese dansen laten zien, we hebben er rondgelopen, foto’s gemaakt (echte toeristen.) en daarna zijn we doorgegaan naar de rijstvelden. Midden in de stad, maar je hoorde helemaal niks! Er waren echt van die houten hutjes en koeien en eenden, erg Balinees.
Daarna terug naar het hotel gelopen, van kamer gewisseld en bij het zwembad gaan liggen, even uitrusten! ’s Avonds klaargemaakt voor ons avondeten maar voordat we gingen eten eerst nog een pedicure gedaan, lekker de voetjes verwend!
We kunnen niks anders zeggen dan dat dag 3 een groot succes was!

Woensdag 28 juni
Vroeg op want om zeven uur werden we opgehaald door de taxi die ons naar het olifantenpark zou brengen. We hebben ze daar mogen wassen, en als je dan naast een olifant staat besef je ineens dat ze wel érg groot zijn! Na het wassen hebben we ontbeten en daarna nog de kans om ze te voeren. Wat een picky eaters zijn dat zeg, je mocht gratis boomstam geven of betalen voor een bak met fruit en groente, nadat ze hun eerste bakje fruit en groente gehad hadden vertikte ze het om de boomstam te eten… En ergens is dat ook wel begrijpelijk. Ik ga ook geen spruitjes meer eten nadat mij eerst pizza is aangeboden. Haha!
Nadat we terug waren bij ons hotel hebben we onze grote tassen achter gelaten en zijn weer het centrum ingegaan, op zoek naar een pinautomaat. Bali heeft er erg veel, maar je weet nooit of ze betrouwbaar zijn? Na onze zoektocht zijn we weer bij het zwembad gaan liggen. Donderdag zou namelijk een speciale dag worden.

Donderdag 29 juni
De wekker ging om kwart over 1 ’s ochtends, je leest het goed KWART OVER 1! Om twee uur werden we opgehaald, vandaag zouden we Mount Batur beklimmen, een werkende vulkaan van 1717 meter. En wat een klim was dat zeg! Losliggende stenen, hoge opstapjes en dat alles in het donker met een klein zaklampje. Tussendoor even rusten en dan weer gaan met die banaan want we wilde boven zijn voor de zon opkwam! En we hadden het gered, we kwamen om 5:40 aan, we begonnen om 3:30... Maar het was het allemaal zo verschrikkelijk waard! Wat een prachtige plek om de zonsopgang te bekijken en omdat je zo hoog zat, zat je de hele tijd in de wolken, dat was best wel koud! We hebben daar een broodje banaan gekregen (bah!) en een gekookt eitje, gelukkig hadden we zelf ook mueslibars mee en waren we weer uitgerust genoeg om aan de afdaling te beginnen toen de zon scheen. Op de terugweg namen we een andere weg, iets langer, wel iets makkelijker. We kwamen nog een gigantische spin tegen, maar na Australische spinnen te hebben gezien, kan ik alles aan! Nadat we beneden waren aangekomen heeft onze chauffeur ons naar een hotspring gebracht, met mooi uitzicht hebben we daar heerlijk onze spieren laten bijkomen van de klim, hmm dat was fijn! Daarna begonnen aan de terugweg naar Ubud, het was erg druk nu het weer dag was, we zijn nog gauw gestopt bij Tegalalang rijstvelden, die zijn de bekendste van Ubud, en ook de mooiste. Zo groen! Rond half drie waren we weer in het hotel, we zijn op bed gaan liggen en dat was het, ’s avonds een afhaalmaaltijd gehaald en weer op bed gaan liggen, ik was zó moe! Maar de ervaring was het allemaal waard!

Vrijdag 30 juni
Ons laatste dagje in Ubud, eerst maar eens uitslapen… Die dag maakten mijn benen mij ook pijnlijk duidelijk wat ik ze had aangedaan… maar kiezen op elkaar en gaan! We hebben onze laatste dag besteed aan winkelen, nog een keertje over de Ubud markt en kijken naar alle leuke dingetjes. Ergens geluncht (geen ijs deze keer, haha!) en daarna nog meer winkeltjes kijken. Terug bij het hotel nog even van het zwembad genoten en daarna begonnen aan het inpakken. ’s Avonds uit eten geweest met als toetje een ijsbrownie, lekker!! En daarna verder met de tassen inpakken, volgende stop; Gili Air!

Zaterdag 1 juli
Rond half acht werden we opgehaald om naar de haven toe te gaan in Padangbai. Het was rustig op de weg dus we reden goed door. Om negen uur zou onze boot naar Gili Air vertrekken, dit werd pas kwart voor tien, lekker rustig aan. We kwamen rond twaalf uur aan bij het hotel, ze hebben gelijk onze kamer in orde gemaakt dus alle spullen dumpen en naar het strand! Witte zandstranden, palmbomen en knalblauw water, het paradijs!! Lekker bijgekleurd en daarna opzoek naar een supermarkt, ook gelijk een snorkeltrip voor de volgende dag geboekt.
’s Avonds hebben we op het strand gegeten, kijkend naar de zonsondergang met een drankje, heerlijk! Was echt heel mooi!

Zondag 2 juli
Op tijd opstaan, ontbijten aan het strand en daarna op weg voor onze snorkeltrip! We hebben gesnorkeld bij een aantal verschillende plekken bij de Gili eilanden. Onze eerste duik was het al raak en zagen we drie turtles! Wauw, ongelofelijk mooi om die beesten in het water te zien! En het maakt ze niks uit zoveel mensen boven ze. Ook de tweede duik zagen we een schildpad, deze was dichterbij ons en goed te bekijken, erg interessant! Na deze duik zijn we aan land gegaan bij Gili Meno voor een lunch. Dat was maar goed ook want ik en varen op een boot, gaat niet altijd samen… Na de lunch hadden we nog twee duiken te gaan, de eerste duik zagen we een heleboel vissen en Lisa heeft erg goeie ogen en spotte Nemo!! Erg interessant. Ook de laatste duik was erg leuk, er waren zoveel gekleurde vissen en ze bleven gewoon zwemmen terwijl jij ertussendoor zwom, een groot aquarium! Na ons snorkeltripje kwamen we weer veilig aan op het land, bij het hotel onze handdoek gehaald en weer naar het strand gegaan, deze keer een bedje gehuurd om bij te komen van onze dag. Nadat we weer terug in het hotel kwamen hebben we ons klaargemaakt voor een etentje, weer een heerlijk plekje aan het strand gevonden, genieten!

Maandag 3 juli
Ons laatste dagje op Gili Air. We hebben vandaag een fiets gehuurd en zijn rond het eiland gaan fietsen. Het rondje eiland is 5 kilometer, zo groot is Gili Air. Alleen door dat het een zand eiland is was niet al het zand stevig genoeg om over heen te fietsen en moesten we soms wandelen. We zijn gestopt bij een plek waar een schommel in de oceaan stond, dat gaf een mooi plaatje en daar hebben we ook gelijk maar even gezwommen, even afkoelen! Daarna weer verder gefietst. We hebben gestopt bij de supermarkt voor water en daarna naar een snorkelplek gefietst, snorkels gehuurd en nadat we bijgekomen waren van ons fietstochtje weer de oceaan in, nadat we met onze flippers aan diep genoeg waren gewandeld (wat best wel een zware klus was) zijn we gaan snorkelen en we hadden weer geluk, wel twee turtles gezien! Eentje was al snel weer vertrokken, maar de andere bleef een lange tijd bij ons omdat ie op zoek was naar eten. We lieten ons met de stroom meevoeren naar de plek waar onze handdoek lag en zijn toen weer aan land gegaan. Nog even op het strand gelegen en daarna terug naar het restaurant omkleden en weer uit eten gaan, heerlijk, zo goedkoop hier! Tijdens het eten naar de zonsondergang gekeken, dat ga ik echt missen als we van Gili weggaan…
Onderweg naar het hotel onze fietsen teruggebracht en in het hotel onze spullen gepakt, morgen weer op naar de volgende en tevens laatste stop; Sanur.

Dinsdag 4 juli
Onze boot zou vertrekken rond 11 uur, dus optijd onze spullen ingeleverd en daarna werd ons verteld om, om kwart voor 11 weer bij die plek aanwezig te zijn. Dus wij dat keurig doen, bleek er niemand meer te zijn en vertelde het winkeltje ernaast dat onze boot eraan kwam dus we beter daar even konden gaan kijken. Daar bleek ook de meneer met onze tassen te zijn dus konden we gelijk de boot op! De bootreis was stukken minder dan de heenweg, zoveel golven echt super zeeziek, kon maar in een houding zitten anders bewoog alles te veel, super blij toen we weer aan land waren! Daarna weer met de taxi naar ons volgende hotel. We hebben ingecheckt onze spullen in onze kamer gestopt en daarna bekeken wat we gingen doen. Een rondje wandelen door de buurt, en langs het strand weer terugelopen. De winkeleigenaren waren hier wel wat heftiger dan in Ubud, iedereen duwde je zo wat naar binnen om te kijken in hun winkel en handel, hun hadden de beste prijs en speciale prijs voor ons. Echt vervelend soms… We zijn onderweg nog gestopt om ergens te eten en daarna terug naar het hotel, lekker op tijd naar bed!

Woensdag 5 juli
Een rustig dagje, bij het zwembad gelegen en besloten ’s middags op stap te gaan. De laatste souvenirs gekocht, nog een wandeling langs het strand, rustig aan doen. ’s Avonds uit eten geweest en vroeg naar bed. Het laatste nachtje in Bali….

Donderdag 6 juli
Ons laatste dagje en een activiteit waar ik mij het meeste op verheugde. Zwemmen met dolfijnen! We werden rond half tien opgehaald en het was gelukkig niet heel ver naar het kantoor. We kregen een welkomstdrankje en een briefing over wat we konden verwachten. Daarna met zijn allen op de boot! De dolfijnen leven in een bassin in de oceaan, dus hun eigen omgeving. Onze dolfijn heette Nemo, we hebben met ze gezwommen, ze gevoerd, met ze gespeeld. HET WAS ZO LEUK!! Echt een meisjesdroom die uitkwam, na zoveel jaren! Ik ga daar nog erg lang van nagenieten! Na de zwem werden we weer met de boot naar land gebracht, omgekleed en nog een drankje gekregen, daarna terug naar het hotel. We besloten nog meer souvenirs te kopen, onze laatste roepia uitgegeven. Daarna terug naar het hotel en ik moest toch echt mijn spullen gaan pakken… nog voor de laatste keer uit eten geweest met Lisa en daarna was het al bijna tijd om naar het vliegveld te gaan. Afscheid genomen met een dikke knuffel, maar niet voor lang! September zien we elkaar weer!!
De vlucht ging gelukkig goed, ik had een nachtvlucht alleen erg teleurstellend dat ze niet even de lichten hadden uitgezet. Rond 4uur kwam ik weer aan op Darwin, door de strenge douane heen, die mijn cadeautje hebben ingenomen. Gelukkig had ik hem netjes aangegeven dat scheelde een boete van tienduizend dollar… Daarna snel de taxi ingestapt en naar huis gegaan, lekker gaan slapen!! De nacht was nog lang ;)

Deze twee weken waren echt mega geweldig!! Een ongelofelijke ervaring en wat ben ik blij dat ik dit samen met Lisa heb kunnen doen! We hebben genoten, zoveel beleefd, zoveel nieuwe herinneringen gemaakt! Als ik terugkom gaan we weer een nieuwe reis plannen, haha!

Dit was dan een update over mijn Bali avontuur, nog 17 dagen dan zit mijn au pair avontuur erop, ik zal er nog een blog over schrijven! Misschien volgende week ofzo.
Hopelijk gaat het bij jullie in Nederland ook allemaal goed, lekker genieten van de zomer! De vakantie al begonnen? Spreek jullie gauw!

Xxx Nina

Reacties

Reacties

thamara

ja we genieten hier echt van de zomer 18 graden en zware buien.
groetjes van Bo.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!